Dag 1: Brochterbeck - Osnabrück - Kalkriese

De dag begon thuis met de laatste inpakactiviteiten. Toen ik klaar was, reed ik met de fiets achterop de auto naar Brochterbeck. Daar parkeerde ik de auto. Vanuit Brochterbeck was het een kleine 30 km rijden naar het station van Osnabrück. Daar pikte ik de Bruckenradweg op.
Brochterbeck is een bekend dorpje voor mij. Ik kom er bijna jaarlijks voor een dag wandelen of een korte vakantie.

Paddestoelen

Toen ik ’s middags kort na enen wegreed van de parkeerplaats in Brochterbeck, besloot ik eerst nog even een schepijsje te halen bij de plaatselijke Italiaan. Zittend op de rand van de dorpsvijver genoot ik van een ‘bruin ijsje’ en voerde ik daarna de wafel aan de karpers die zich al bij mijn voeten hadden verzameld.
Daarna fietste ik het dorp uit richting het Bocketal. Via Laggenbeck en Lotte reed ik naar Osnabrück. Onderweg waren er al aardig wat paddestoelen te zien. Augustus was koel en behoorlijk vochtig geweest.

De rit naar Osnabrück verliep soepel en volgens plan, op één kleine omleiding na. Ik genoot van de glooiende omgeving en de fietsvriendelijke route. Ik gebruik Komoot voor mijn routeplanningen en dat levert vaak mooie ritten op.
Ik had de afgelopen zomermaanden veel te weinig gefietst, maar nu had ik er zin in. Tegen kwart voor drie kwam ik aan bij het station van Osnabrück. Ik maakte er wat foto’s en bekeek het Radstation: de mooie fietsenstalling bij het station. Duitse stations hebben vaker heel goede fietsvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld: goede stallingen, reparatiemogelijkheden, een afspoelplek voor je fiets, fietsverhuur en fietskluizen.

De Brückenradweg

Na wat gekronkel door de binnenstad verliet ik Osnabrück via een mooi fietspad langs het water. Net buiten de stad volgde het eerste klimmetje. De route ging door een rustig en landelijk gebied. Er was onderweg niet veel speciaals te zien op een bijzondere molen in Lechtingen na. Ik reed regelmatig tussen maisakkers door. Er waren ook heel wat akkers waar al geen gewas meer op stond. Ik vermoedde dat er graan op had gestaan.

Campingplatz Waldwinkel

In mijn voorbereiding voor deze fietstocht had ik ontdekt dat er weinig campings aan de Brückenradweg liggen. Camping Waldwinkel lag eigenlijk nog te dicht bij Osnabrück, maar er waren geen geschiktere alternatieven. De camping stelde niet veel voor. Wat grasveldjes, deels bezet door Poolse? arbeiders in caravans, een paar campers en nog een trekkerstent. Er was ook een behoorlijk gedateerd toiletgebouw. Maar ik heb niet veel nodig tijdens mijn fietstochten. De douche was heerlijk en ruim. De campingbaas had me geadviseerd mijn tent in de luwte van wat bossages te zetten. Ze hadden de dag ervoor een bui gehad met behoorlijke rukwinden.
Ik heb nog een avondwandeling gemaakt en heb nog even gesproken met een Deense man die met zijn vrouw een eindje verderop in een camper verbleef. Hij was twee keer in Nederland geweest: een keer in Amsterdam en een keer in Giethoorn. Vooral Giethoorn had indruk gemaakt. Toen ik vertelde dat ik daar vlakbij in de buurt woonde was ik ‘de man’. Daarna ben ik mijn slaapzak ingekropen.