Dag 1: Gross Ringmar - Osnabrück - Brochterbeck

Om 7.15 uur meldde ik me bij de beheerster van de camping. Ze was op, nog niet heel lang had ik het idee. Zij kreeg de tag en ik mijn tientje. Ik heb vaker met borg te maken gehad. Borg moet je altijd in Bargeld geven, soms kun je de camping ‘mit Karte’ betalen.
Het was frisjes en ik had de wind tegen. Na een half uurtje reed ik door Twistringen en kon ik bij de plaatselijke Aldi mijn ontbijt kopen.

Fris en steeds kans op buien

De temperatuur nodigde niet uit voor een ontbijt op een bankje. Ik kauwde de broodjes weg tijdens het fietsen. De route was landelijk, stil en wat saai. De eerste 25 km bleef het zo goed als droog. Bij Barnsdorf veranderde dat. Gelukkig bood de plaatselijke Netto-supermarkt een schuilplek en een lekker broodje. Toen ik Barnstorf uitreed zag ik achter me de donkere lucht van een volgende bui. Ik dacht dat ik er geen last van zou hebben, maar even later reed ik toch in de regen.
Tot nu toe had ik weinig bruggen gezien op een route die de Brückenradweg heet. Net voorbij Barnstorf waren er 5 binnen 200 meter, allemaal over het riviertje de Hunte.

Door naar Diepholz

De route bleef tot Diepholz de Hunte volgen. De omgeving was mooier dan het eerste deel van de dag en het werd wat lichter in de lucht. Ik had vanmorgen mijn tent nat ingepakt in de hoop dat ik hem onderweg ergens zou kunnen drogen.
Ik was benieuwd naar de omgeving van Diepholz omdat daar zich jaarlijks duizenden kraanvogels verzamelen in de herfst. Vanuit Diepholz vliegen ze dan door naar het zuiden. Die nieuwsgierigheid werd niet bevredigd. Ik heb geen kraanvogels gezien of gehoord en ook geen omgeving gezien die mij passend leek voor deze grote groepen vogels.
Toen ik door Diepholz reed, brak het zonnetje door en ging ik op zoek naar een droogplek voor mijn tent. Het werd een picknickbank aan de rand van een groot parkeerterrein.

Tussen de buien door

Na Diepholz werden de buien actiever. Door goed op de lucht te letten, regelmatig buienradar te raadplegen en mijn tempo soms wat aan te passen, fietste ik er redelijk tussendoor. Droog blijven fietsen werd het hoofddoel en ik vergat te genieten van de omgeving en foto’s te maken, behalve als ik toch even stil moest staan. Ik merkte dat ik het kicken vond wanneer ik over een weg reed die er nog behoorlijk nat bij lag en ik droog op mijn fiets zat.

Change of plan

Ik had bij het begin van deze tocht geen duidelijk beeld over hoeveel dagen ik erover zou doen. Vier was goed, maar vijf ook. Toen ik in de buurt van Ostercappeln in een bushokje wachtte tot een bui voorbij was, belde ik even met Vincent (vriend en collega-ondernemer). Ik vertelde hem hoe het ging en besliste ter plekke dat ik de komende nacht in mijn eigen bed zou slapen. Ik had geen zin in nog een overnachting op een camping. Het betekende wel dat mijn dagafstand vandaag wat aan de hoge kant zou zijn, ruim 146 km. Ik reed door naar Osnabrück en maakte nog één foto van mijn fiets op een kletsnatte weg met tegen de achtergrond een kanjer van een bui in wording.

Osnabrück - Brochterbeck en een kleine misrekening

Het laatste stuk naar Osnabrück verliep goed. Ik was er net op tijd om te schuilen bij het station. De volgende bui kwam er vrij vlot achteraan. Ik reed nog in het centrum. Weer schuilen.
Ik had in het voorbereidingsweekend een leuke route terug naar Brochterbeck gemaakt. Het was een stukje om, maar het ging door een mooi recreatiegebied: veel onverhard. Tegen de tijd dat ik bij dat recreatiegebied aankwam, realiseerde ik me dat dit onverharde met de vele regen van vandaag misschien niet zo’n goed idee was. Omdat ik geen tijd wilde verspillen met een alternatieve route uitzoeken, reed ik door. Het was inderdaad een mooi gebied èn het was er nat en modderig. De ketting begon steeds meer te kraken en de fiets zag er niet meer uit. Ik had spijt van mijn avontuurlijke slot.
Ik fietste om kwart over zes de parkeerplaats in Brochterbeck op. Toen ik de fietstassen van de fiets haalde en de fiets op de drager tilde, zag en voelde ik hoe smerig die was. Voordat ik de auto instapte heb ik mijn benen en kleding schoongemaakt voor zover dat ging.
Tijdens de terugweg in de auto heb ik even heerlijk de kachel aan gedaan.